O egzaminie
Do egzaminu maturalnego w Formule 2015 mogą przystąpić:
- absolwenci wszystkich typów szkół z lat ubiegłych, tj.
- 3-letniego liceum ogólnokształcącego z lat 2005–2022
 - szkoły artystycznej realizującej program 3-letniego liceum ogólnokształcącego
 - 4-letniego technikum z lat 2006–2023
 - branżowej szkoły II stopnia na podbudowie gimnazjum z lat 2022–2023
 - liceum profilowanego oraz technikum uzupełniającego dla młodzieży, którzy ukończyli szkołę do roku szkolnego 2013/2014 włącznie
 - uzupełniających liceów ogólnokształcących, którzy ukończyli szkołę do roku szkolnego 2012/2013 włącznie
 
 - osoby, które uzyskały świadectwo ukończenia 3-letniego liceum ogólnokształcącego na podstawie egzaminów eksternistycznych
 - absolwenci ponadpodstawowych szkół średnich, którzy pierwszy raz przystąpili do egzaminu maturalnego w latach 2019–2022, ale nie uzyskali świadectwa dojrzałości
 - osoby, które posiadają świadectwo lub inny dokument – potwierdzający wykształcenie średnie lub średnie branżowe – wydane za granicą, ale nieuprawniające do podjęcia studiów w Rzeczypospolitej Polskiej, które przystępują do egzaminu maturalnego w Formule 2015 po raz kolejny
 
Egzaminy, do których w 2024 r. absolwent przystępuje obowiązkowo:
- dwa egzaminy w części ustnej, tj.
 
- 
- egzamin z języka polskiego (bez określania poziomu)
 - egzamin z języka obcego nowożytnego (bez określania poziomu)
 
 - oraz cztery egzaminy w części pisemnej, tj.
 
- 
- egzamin z języka polskiego (na poziomie podstawowym)
 - egzamin z matematyki (na poziomie podstawowym)
 - egzamin z języka obcego nowożytnego (na poziomie podstawowym)
 - egzamin z wybranego przedmiotu dodatkowego (na poziomie rozszerzonym a w przypadku języka obcego nowożytnego na poziomie rozszerzonym lub dwujęzycznym).
 
 
Absolwenci szkół lub oddziałów z językiem nauczania mniejszości narodowej obowiązkowo przystępują ponadto do egzaminu z języka tej mniejszości w części ustnej (bez określania poziomu) oraz w części pisemnej (na poziomie podstawowym).
Warunki otrzymania świadectwa dojrzałości:
- przystąpienie do wszystkich wymaganych prawem egzaminów z przedmiotów obowiązkowych w części ustnej, tj. języka polskiego i języka obcego, oraz w części pisemnej, tj. języka polskiego, matematyki, języka obcego nowożytnego
 - uzyskanie co najmniej 30% punktów z egzaminu z każdego przedmiotu obowiązkowego w części ustnej oraz w części pisemnej oraz
 - przystąpienie do egzaminu z wybranego przedmiotu dodatkowego na poziomie rozszerzonym w części pisemnej (dla tego przedmiotu nie jest określony próg zaliczenia).
 
Absolwent, który złożył wraz z deklaracją maturalną dokumenty poświadczające uzyskanie dyplomu zawodowego albo dyplomu potwierdzającego kwalifikacje zawodowe na poziomie technika, nie musi przystępować do egzaminu z jednego przedmiotu dodatkowego, o którym mowa w pkt 3.
Przedmioty dodatkowe
Absolwent, oprócz jednego obowiązkowego egzaminu z przedmiotu dodatkowego na poziomie rozszerzonym, może przystąpić do egzaminów z nie więcej niż 5 kolejnych przedmiotów dodatkowych.
W części pisemnej absolwent może wybrać od 1 do 5 przedmiotów spośród:
- biologia (na poziomie rozszerzonym)
 - chemia (na poziomie rozszerzonym)
 - filozofia (na poziomie rozszerzonym)
 - fizyka (na poziomie rozszerzonym)
 - geografia (na poziomie rozszerzonym)
 - historia (na poziomie rozszerzonym)
 - historia muzyki (na poziomie rozszerzonym)
 - historia sztuki (na poziomie rozszerzonym)
 - informatyka (na poziomie rozszerzonym)
 - język angielski (na poziomie rozszerzonym ALBO na poziomie dwujęzycznym)
 - język francuski (na poziomie rozszerzonym ALBO na poziomie dwujęzycznym)
 - język hiszpański (na poziomie rozszerzonym ALBO na poziomie dwujęzycznym)
 - język niemiecki (na poziomie rozszerzonym ALBO na poziomie dwujęzycznym)
 - język rosyjski (na poziomie rozszerzonym ALBO na poziomie dwujęzycznym)
 - język włoski (na poziomie rozszerzonym ALBO na poziomie dwujęzycznym)
 - język łaciński i kultura antyczna (na poziomie rozszerzonym)
 - język białoruski jako język mniejszości narodowej (na poziomie rozszerzonym)
 - język czeski jako język mniejszości narodowej (na poziomie rozszerzonym)
 - język hebrajski jako język mniejszości narodowej (na poziomie rozszerzonym)
 - język litewski jako język mniejszości narodowej (na poziomie rozszerzonym)
 - język niemiecki jako język mniejszości narodowej (na poziomie rozszerzonym)
 - język ukraiński jako język mniejszości narodowej (na poziomie rozszerzonym)
 - język łemkowski jako język mniejszości etnicznej (na poziomie rozszerzonym)
 - język kaszubski jako język regionalny (na poziomie rozszerzonym)
 - język polski (na poziomie rozszerzonym)
 - matematyka (na poziomie rozszerzonym)
 - wiedza o społeczeństwie (na poziomie rozszerzonym)
 
W części ustnej:
- język angielski (bez określania poziomu ALBO na poziomie dwujęzycznym)
 - język francuski (bez określania poziomu ALBO na poziomie dwujęzycznym)
 - język hiszpański (bez określania poziomu ALBO na poziomie dwujęzycznym)
 - język niemiecki (bez określania poziomu ALBO na poziomie dwujęzycznym)
 - język rosyjski (bez określania poziomu ALBO na poziomie dwujęzycznym)
 - język włoski (bez określania poziomu ALBO na poziomie dwujęzycznym)
 - język białoruski jako język mniejszości narodowej (bez określania poziomu)
 - język czeski jako język mniejszości narodowej (bez określania poziomu)
 - język hebrajski jako język mniejszości narodowej (bez określania poziomu)
 - język litewski jako język mniejszości narodowej (bez określania poziomu)
 - język niemiecki jako język mniejszości narodowej (bez określania poziomu)
 - język ukraiński jako język mniejszości narodowej (bez określania poziomu)
 - język łemkowski jako język mniejszości etnicznej (bez określania poziomu)
 - język kaszubski jako język regionalny (bez określania poziomu)
 
W zależności od wyborów dokonanych w części obowiązkowej egzaminu, wybór przedmiotów dodatkowych (w części pisemnej i/lub części ustnej) może być ograniczony. Szczegółowo wszystkie zasady są opisane w Informatorze o egzaminie maturalnym w Formule 2015 od roku szkolnego 2014/2015.
Uprawnienia absolwentów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi
Absolwenci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, w tym niepełnosprawni, niedostosowani społecznie lub zagrożeni niedostosowaniem społecznym, cudzoziemcy mogą mieć dostosowane warunki i formę egzaminu do ich potrzeb edukacyjnych. Sposoby dostosowania warunków lub formy przeprowadzania egzaminu maturalnego dla danego absolwenta, wybrane spośród wymienionych w komunikacie Dyrektora Centralnej Komisji Edukacyjnej o dostosowaniach w danym roku szkolnym, wskazuje Dyrektor szkoły, a w przypadku absolwenta, którego szkoła macierzysta została zlikwidowana – Dyrektor okręgowej komisji egzaminacyjnej.
Skąd czerpać wiedzę o egzaminie?
Szczegółowe informacje o egzaminie znajdują się na stronie Centralnej Komisji Egzaminacyjnej www.cke.gov.pl. Na tej stronie zamieszczone są także arkusze egzaminacyjne z minionych lat oraz inne przydatne materiały.
Wiele cennych informacji o egzaminie maturalnym można znaleźć również na stronie Okręgowej Komisji Egzaminacyjnej w Warszawie www.oke.waw.pl w zakładkach:
Harmonogram, komunikaty i informacje